Resultatet fra studentvalget 2023 er klart

"Vi er enormt glade for at oppslutningen har gått betydelig opp. Studenttillitsvalgte og listene har gjort en kjempejobb i å promotere studentdemokratiet", skriver leder Oline Sæther.

Hver vår avholder Studentparlamentet ved UiO sitt valg. Da kan studenter velge sine representanter for det kommende året. Årets valg åpnet midnatt 20. april, og ble avsluttet 27. april klokken 14:00. I år avga 2 875 studenter sin stemme i valget, som gir en oppslutning på 11,68 %. I 2022 var oppslutningen i valget 10,21 %, som gir en oppgang på 1,47 prosentpoeng.

Resultatet av valget ble som følger:

REALISTEN: 11,08 % og 3 mandater.

GRØNN LISTE: 16,18 % og 4 mandater.

PROFESJONSLISTEN: 16,53 % og 4 mandater.

LIBERAL LISTE: 16,64 % og 4 mandater.

A-LISTA: 18,74 % og 5 mandater.

VENSTREALLIANSEN: 20,83 % og 6 mandater.

Vi er enormt glade for at oppslutningen har gått betydelig opp. Studenttillitsvalgte og listene har gjort en kjempejobb i å promotere studentdemokratiet.

Det siste året har vi jobbet sammen med UiO for å lage bedre vilkår for det å være studenttillitsvalgt ved UiO. Det er bra UiO erkjenner at de må ta ansvar for at studentene vet at de har en mulighet til å påvirke.

Et levende studentdemokrati er avhengig av at studentene opplever at engasjementet deres fører til faktiske resultater og at studentene setter premissene for egen studiehverdag. Oppslutningen i år viser at vi er på riktig vei, men vi skal ikke si oss fornøyd helt enda.

Selv om studenter er involvert i mange prosesser, utestenges vi også fra fora der beslutninger tas. Studentparlamentet har jobbet mye for at UiO skal bygge en kultur som sikrer studentene reell medvirkning. Dette tror vi er arbeid som også blir viktig for Studentparlamentet i årene framover.

Oline Sæther kan kontaktes for kommentarer på telefon 90 27 33 14 eller oline.sather@sp.uio.no.

Publisert 27. apr. 2023 17:10 - Sist endret 19. des. 2023 11:08