Resultatet fra studentvalget 2021 er klart

Oppslutning i valget er alltid et omstridt tema og det er særlig vanskelig i et år hvor man ikke kan drive fysisk valgkamp. Alle som har bidratt bør  være stolte av egen innsats, nå skal vi glede oss til et mer normalt høstsemester.” skriver leder Runa Kristine Fiske

Hver vår avholder Studentparlamentet ved UiO sitt valg. Da kan studenter velge sine representanter for det kommende året. Årets valg åpnet midnatt 8. april, og ble avsluttet 14. april klokken 14:00. I år avga 2 729 studenter sin stemme i valget, som gir en oppslutning på 10,54 %. I 2020 var oppslutningen i valget 12,86 %, som gir en nedgang på 2,32 prosentpoeng.

Resultatet av valget ble som følger:

VENSTREALLIANSEN: 27,37 % og 8 mandater
GRØNN LISTE: 17,33 % og 5 mandater
A-LISTA: 15,47 % og 4 mandater
MODERAT LISTE: 12,61 % og 3 mandater
LIBERAL LISTE: 11,87 % og 3 mandater
HENKE OG THOM LISTA: 8,05 % og 2 mandater
GJESTELISTA: 7,30 % og 2 mandater

Oppslutning i valget er alltid et omstridt tema og det er særlig vanskelig i et år hvor man ikke kan drive fysisk valgkamp. Alle som har bidratt bør være stolte av egen innsats, nå skal vi glede oss til et mer normalt høstsemester. Til vanlig står listene på stand morgen til kveld for å snakke med potensielle velgere, det har naturligvis ikke vært mulig i år. Det er alltid trist å se en nedgang i oppslutning, men gitt situasjonen vi er i, må vi, i likhet med andre, akseptere at det er begrensninger for hva vi får til. Det har vært et spesielt år, vi har lært mye nytt om digitalt valg og det blir spennende å se effekten av det vi har lært sammen med ordinær valgkamp, samt alt arbeidet parlamentet har gjort for å styrke demokratiet dette året. I et år hvor vi ikke har møtt studenter fordi det ikke er tillatt, viser det at studenfrivilligheten og demokratiet vårt er robust. Nå skal vi bygge demokratiet vårt videre.

Til slutt vil vi takke listene, studentutvalgene, og alle andre som har bistått i gjennomføringen av dette valget.

Linnea Barberini kan kontaktes for kommentarer på 452 72 346 eller linnea.barberini@sp.uio.no

Publisert 14. apr. 2021 17:08 - Sist endret 19. des. 2023 11:08