Studentparlamentet krever retningslinjer for sosiale medier i forberedelsene til studenter som skal på utveksling, feltarbeid eller praksis ved UiO

Utveksling og internasjonalisering i høyere utdanning er en økende trend i Norge og ved Universitetet i Oslo. Dette er en positiv og ønsket utvikling fordi internasjonalisering er en kilde til internasjonalt samhold, økt samfunnsnytte, nye impulser og kulturell utveksling.

Samtidig øker tilgjengeligheten og bruken av sosiale medier. Dette gir stort ansvar både for de som reiser og institusjonene som tilbyr utenlandsoppholdet. Det kan være krevende å fremstille mennesker og omgivelser på en riktig og representativ måte i en kort Facebook-oppdatering eller Instagram-post.

Til tross for gode intensjoner kan fokuset bli på en selv og «eksotiske» opplevelser, samtidig som lokalbefolkning fremstilles som passiv og stakkarslig. På den måten kan studenter i utlandet selv bidra til å fremme et forenklet og stereotypisk bilde av Sør.

Studentparlamentet mener at UiO har et ansvar og en viktig rolle i å tilby retningslinjer om og gode verktøy for bruk av sosiale medier til studentene som reiser på utveksling, feltarbeid og praksis, slik at studentenes fortellinger til sine følgere i sosiale medier fremmer verdighet, respekt og et nyansert bilde av Sør.

Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo mener:

• at studenter som skal på utveksling, felt og praksis i utlandet – spesielt til utviklingsland – bør ha relevante forberedelser med retningslinjer og verktøy for bruk av sosiale medier som fremmer verdighet, respekt og en nyansert fremstilling av lokalbefolkning og omgivelser.
Publisert 17. apr. 2018 14:44 - Sist endret 17. apr. 2018 14:44