Borgerjury for å styrke studentdemokratiet

Studentparlamentet engasjerer ikke vanlige studenter. Valgdeltakelsen har dalt fire år på rad og ligger på historisk lave nivåer. Dette svekker legitimiteten og gjennomslagskraften til studentdemokratiet vårt. Studentene fortjener bedre. Ingen av tiltakene som har vært prøvd til nå har virket. Studentdemokratiet er nødt til å tenke grunnleggende nytt hvis vi ønsker å engasjere bredere, og derfor trenger vi borgerjury ved Universitet i Oslo.

En borgerjury er en rådgivende instans som kan engasjere alminnelige studenter og bistå Studentparlamentet i dets arbeid. Borgerjuryen skal behandle et større tema gjennom en seminarrekke fasilitert av kvalifiserte fagpersoner, og sluttproduktet skal være en anbefaling som Studentparlamentet tar til etterretning. Borgerjuryer og beslektede former for deliberativt demokrati har blant annet blitt opprettet ved universitetet i Leeds, i Trondheim, og på nasjonalt nivå i Irland, med gode resultater. Representater i juryen utvelges via stratifisert randomisering for å sikre representativitet. Dette vil også bedre representasjonen av marginaliserte studentgrupper, som internasjonale studenter og studenter med nedsatt funksjonsevne. Slik vil vanlige studenters stemmer kunne løftes fram i den politiske debatten, og det vil kunne fostre dialog og engasjement hos den brede studentmassen.

Studentparlament må være så demokratisk, representativt og inkluderende som mulig, og vi må våge å tenke nytt for å revitalisere vårt studentdemokrati.

Studentparlamentet skal:

• Opprette et prøveprosjekt med en rådgivende borgerjury, som skal være et tilskudd til Studentparlamentet. Arbeidsutvalget står fritt til å løse oppgaven slik de anser som hensiktsmessig. Borgerjuryen skal diskutere store studentpolitiske problemstillinger, og komme med anbefalinger til Studentparlamentet.
  • Sette ned en jury bestående av tilfeldig utvalgte norske og internasjonale studenter uten tilknytning til studentpolitikken, med ulike bakgrunner og fagretninger.
  • Tilstrebe at borgerjuryen skiftes ut jevnlig.
  • Sørge for at borgerjuryen får tilstrekkelig oppfølging, ressurser og faglig belegg til å enes om velbegrunnede anbefalinger.

Vedtatt av Studentparlamentet 06.09.20

Publisert 13. okt. 2020 16:32 - Sist endret 13. okt. 2020 16:32