UiO må stille krav til anstendige arbeidsforhold hos sine eksterne levrandører

De siste årene har vi sett en økning i useriøse aktører, sosial dumping og svært dårlige arbeidsforhold i det norske arbeidslivet. Som en respons til dette har Oslo kommune lansert Oslo-modellen, som stiller en rekke krav til eksterne aktører som Oslo kommune kjøper tjenester av. Slik bruker Oslo kommune sin økonomiske makt til å kjempe for et anstendig arbeidsliv. Studentparlamentet ønsker at UiO skal innføre en lignende ordning for å sikre at de ansatte ved en av norges største studieinstitusjoner skal være sikret gode arbeidsvilkår. 

 

Studentparlamentet krever:

  • Eksterne leverandører skal i all hovedsak benytte fast ansatte (i minst 80% stilling) ved utførelse av oppdrag for UiO.
  • At dersom bemanningsforetak må brukes, må leverandør sørge for at personell fra bemanningsforetak får tarifflønn e.l. mellom oppdrag.
  • At det kun skal benyttes ett ledd underleverandører i vertikal kjede ved utførelse av oppdrag for UiO.
  • Ansatte skal ha lønns- og arbeidsforhold i tråd med allmenngjort eller landsdekkende tariffavtale. Der det ikke er allmenngjort eller landsdekkende tariff, skal det ses hen til lokale tariffavtaler eller tariffavtaler for lignende områder - og fastsettes lønn- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn disse.
  • Leverandøren skal vederlagsfritt stille nødvendige ressurser og dokumentasjon til disposisjon for oppdragsgivers kontroll. Medvirknings og dokumentasjonsplikten omfatter også underleverandører. Der hvor tariffavtaler er allmenngjort skal UiO følge opp informasjons- og påseplikt som følge av dette.
  • Kontrakter på områder med behov for lærlinger kreves det 10% lærlinger.
  • At UiO jobber for å ansette renholdere fast i Eiendomsavdelingen framfor å outsource.

Vedtatt av Studentparlamentet 28.11.19

Publisert 3. des. 2019 14:46 - Sist endret 3. des. 2019 14:46
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere